Děkuji vám za společnou prohlídku!
Níže naleznete vybrané nástroje a služby, které používám při prodeji nemovitosti. Nejen díky těmto nástrojům jsem profesionálem v oboru,
s těmito nástroji a mým know how bude veše nemovitost úspěšně prodána.
ZPĚTNÁ VAZBA
Pokud máte důvod, dejte mi zpětnou vazbu. Pozitivní nebo negativní, to už je na vás. Budu rád, když budu vědět, co dělám dobře, nebo co bych měl zlepšit.
ZVAŽUJETE PRODEJ NEMOVITOSTI?
CHCETE DO NEMOVITOSTÍ INVESTOVAT?
PŘÍPRAVA NEMOVITOSTI
Nachystat nemovitost nejen pro právní stránce je základem budoucího úspěchu.
Miluji svou práci
Najdu potenciál
Věnuji se přípravě
Dbám na špičkovou prezentaci
PREZENTAČNÍ PŘÍPRAVA NEMOVITOSTI
Zaměření nemovitosti
Zaměření nemovitosti nenahrazuje zpracování technické dokumentace. Samotné zaměření přinese dvě přidané hodnoty, a to jak pro prodávající, tak pro kupující. První je v podobě získání podkladů pro zpracování marketingového dispozičního plánku (viz. další bod) a druhá v podobě získání důležitých informací pro kupující. V jejich rozhodování hraje důležitou roli, pokud například ví, jak velká a hluboká šatní skříň se jim vejde na chodbu či do ložnice. V neposlední řadě se tyto informace můžou hodit pro případnou změnu dispozice. Ta vaše stávající jim nemusí vyhovovat, ale pokud budou znát rozměry, bude pro ně jednodušší s daným prostorem pracovat a jelikož tyto rozměry mít budou, budou mít i větší motivaci.
Marketingový plánek nemovitosti
Pouze 10 % lidí má představivost a prostorovou orientaci. Proto těm ostatním pomůže dispoziční plánek nemovitosti. Chci vás (i sebe) ušetřit toho, že např. přivedu klienty na prohlídku a až na místě zjistí, že jsou místnosti průchozí, což jim zásadně nevyhovuje. Zkuste si to sami představit a podívejte se na inzerát, kde není dispoziční plánek. Budete si schopni z fotek vizualizovat, jak vypadá samotná dispozice nemovitosti? Sousedí ložnice s koupelnou, nebo s obývacím pokojem? Proto je již na začátku důležité toto zájemcům představit, abychom se společně vyvarovali toho, že půjdou na prohlídku zbytečně. Plánek musí být srozumitelný pro všechny potenciální zájemce.
Home staging
Homestaging funguje jako zaklínadlo, protože jeho hlavním cílem je zvýraznit klady nemovitosti tak, aby vypadala co nejatraktivněji a zároveň oslovila co největší počet potenciálních zájemců o koupi. To je ve většině případů to, oč při prodeji nemovitosti jde, a proto má obrovskou přidanou hodnotu pro prodávající. Jedná se o nadstandardní službu, která je mými dodavateli těchto služeb poskytována ve většině případů již ve standardu služeb.
Profesionální fotografie
Fotografie většinou představuje první kontakt s danou nemovitostí. Pokud si klient vybírá na internetu, co myslíte, zamiluje se spíše do nemovitosti, která nebude profesionálně nafocená nebo do té hezké a profesionálně zpracované? Proto vždy najímám profesionální fotografy, kteří dokážou vystihnout přednosti a potenciál dané nemovitosti. V kombinaci s homestagingem dokážu vaši nemovitost představit na té nejlepší možné profesionální úrovni. A zájemci to dokáží ocenit.
Virtuální prohlídka
Virtuální prohlídka umožní potenciálním kupujícím procházet se volně nemovitostí, jako kdyby se v ní fyzicky nacházeli. Nemusí nikam cestovat, byt si projdou kolikrát chtějí, a to i opakovaně. Samozřejmostí je možnost zažít skutečnou virtuální realitu za pomoci virtuálních brýlí. Výhodou při prodeji s tímto nástrojem je, že tito kupující přijdou na prohlídku již daleko lépe připraveni a jejich dotazy jsou tak již spíše odborné a faktické. Jde již o skutečné zájemce.
Webové stránky nemovitosti
Některé informace se prostě do inzerce nevejdou, na jiné ani není prostor. V tom případě je lepší dát si tu práci a udělat samostatné webové stránky dané nemovitosti. Získáme tak větší prosotor pro prezentaci a větší šanci pro potenciální zájemce se o nemovitosti dozvědět více a více k ní přilnout. Pokud je to vhodné, dá se obsah zpřístupnit na heslo a dané informace uvidí jen ten, komu dáme přístup. Na webových stránkách se oproti klasické inzerci mohou zájemci dozvědět více nejen o samotné nemovitosti, ale i o okolí dané nemovitosti.
Karta nemovitosti
Kolik nemovitostí zájemce při svém hledání navštíví? Kolik si jich po týdnu pamatuje? Jen ty hezké a ty, ke kterým dostal nějaké informace. Moje karta nemovitosti obsahuje základní informace o nemovitosti, fotografie, popis i cenu a vždy je doplněna dispozičním plánkem dané nemovitosti. Lidé si do něj mohou již na prohlídce promítat svoje fantazie, jak by s danou nemovitostí mohli pracovat a přizpůsobit si ji k obrazu svému. A to je něco, co je k dané nemovitosti více přitáhne.
Video prohlídka
Pokud kupujícím představím kvalitně zpracovanou video prohlídku se správně zvolenou hudbou a záběry z kamery či dronu, získá vaše nemovitost na velké prodejní atraktivitě. Kupující ocení nové záběry a průchod nemovitostí, protože tyto vjemy z fotek získat nemohou. Video prohlídka může být nahrazena virtuální prohlídkou, rád vám vysvětlím, která z možností bude pro prodej vaší nemovitosti ta správná a proč.
PREZENTACE NEMOVITOSTI
Profesionální prezentace pomůže zkrátit čas prodeje a dokáže zvýšit cenu nemovitosti. Díky pečlivé přípravě za použití výše uvedených nástrojů je možné využít mnohem více možností prezentace. Prezentace nemovitosti v dnešní době představuje odborné softwarové inženýrství v podobě nastavování a vyhodnocování kampaní, ale základem je zatím stále inzerce na realitních serverech.
Inzerce na realitních serverech
Inzeruji na nejnavštěvovanějších realitních serverech jako jsou Sreality apod. Realitních portálů jsou desítky, ale účinné jsou jen některé z nich. Využívám rozšířené, tj. placené možnosti zvýraznění nabídky nemovitosti, aby se vaše nemovitost po několika dnech nepropadla v záplavě dalších inzerátů. Ne vždy je však toto zvýraznění účinné, stejně jako další placené možnosti zvýraznění, ale rád vám vysvětlím, proč jsem daný krok zvolil a kdy je dobré tyto způsoby využít a kdy nikoliv.
Plachta na prodej
Někdo potřebuje koupit větší/menší nemovitost a neměnit lokalitu, někdo by se rád přestěhoval blíž k rodičům, za kterými do vaší lokality dojíždí, proto umístění plachty na nemovitosti zvyšuje potenciál prodeje nemovitosti. Pokud to je technicky možné a společně si to odsouhlasíme, představuje plachta (tj. pvc banner) na dané nemovitosti velký potenciál získání klienta z dané lokality. Tito kupující mají velkou výhodu, že znají lokalitu, a proto bude prezentace nemovitosti o něco jednodušší.
Inzerce na sociálních sítích
Není zatím standardem spustit placenou kampaň na Facebooku, ale i tak lze sociální sítě na prezentaci využít. Už jen proto, že některé sítě nabízejí lepší možnosti propagace a sdělení informací potenciálním kupujícím, něž jaké jim nabízejí standardní realitní servery. A když už je nemovitost dokonale nafocená a je vytvořená virtuální prohlídka nebo natočená videoprohlídka, bylo by chybou nevyužít možností propagace na sociálních sítích.
Online marketing
Jedná se o zatím nepříliš využívaný způsob marketingu spojený s inzertními platformami jako je Sklik od Seznamu a Google Ads od Googlu. Výhodou této propagace je přesnější cílení. Tento způsob inzerce je však vhodnější pro rozsáhlejší objem prodeje, ať jde o developerské projekty nebo o exkluzivní nemovitosti. Na běžné nemovitosti volím standardní způsob propagace, protože je účinnější směrem k získání kupujících vaší nemovitosti.
Tištěná inzerce
Oproti minulosti sice offline marketing postupně ustupuje, ale v určitých případech může být mnohem efektivnější než online marketing. Ať už jde o vývěsky, propagaci v inzertních časopisech nebo letáky, zvažuji vždy všechny možnosti propagace s ohledem na danou nemovitost, lokalitu i potřeby vás, jakožto prodávajících. Tištěný marketing má smysl, ale musí se pečlivě uvážit.
Spolupráce s ostatními makléři
Otevřeně se hlásím ke spolupráci s ostatními makléři, pokud taková spolupráce dává smysl. Mezi makléři lze nalézt velmi kvalitní realitní odborníky, které si kupující najímají na vyhledání a prověření vhodné nemovitosti, a s takovými je radost spolupracovat. Dokážu odlišit dobré makléře od špatných a nestane se tak, že bych vaši nemovitost připravil o zajímavé klienty.
PRODEJ NEMOVITOSTI
Prohlídky nemovitosti
Prohlídky jsou sice důležitou součástí makléřské práce, ale nikoli jejich podstatou. Mojí úlohou není klientům ukázat a říct, tady je kuchyň a zde je koupelna. Mým hlavním úkolem je během prohlídky nemovitosti identifikovat nákupní signály, zjišťovat bariéry bránící nákupu nemovitosti, získat zpětnou vazbu a zjistit podstatné náležitosti důležité pro úspěšný převod nemovitosti. Dobrý makléř méně mluví, ale hodně se ptá. Zajistím prohlídky nemovitosti pouze s relevantními klienty tak, aby se minimalizoval počet zbytečných návštěv nemovitosti. O průběhu prohlídek a zpětné vazbě od klientů k vaší nemovitosti dostáváte pravidelný report, který shrnuje podstatné záležitosti spojené s potenciálními kupujícími a vaší nemovitostí.
Rezervace nemovitosti
V případě, že kupující projeví zájem o nemovitost, zajišťuji smluvní vztah nejčastější variantou podpisu rezervační smlouvy. Účelem rezervační smlouvy je dohoda o podpisu kupní smlouvy a domluvení základních podmínek celé transakce. Jedná se zejména o sjednání ceny nemovitosti, způsobu úhrady rezervační zálohy, termín uzavření kupní smlouvy, termín předání nemovitosti, způsob financování a způsob výplaty kupní ceny, definici smluvních pokut za porušení sjednaných podmínek a jiné další náležitosti. Používám zásadně trojstranné rezervační smlouvy a vždy k nim přikládám výpis z katastru nemovitostí vztahující se k dané nemovitosti, který je vždy aktuální.
Pomoc s financováním
V úrokových sazbách hypoték jsou aktuálně velké rozdíly. Liší se nejen nabídky jednotlivých bank, ale také jednotlivé produkty, fixace a slevy za doplňkové služby. Z tohoto důvodu doporučuji využít služeb hypotečních makléřů, kteří jsou smluvním partnerem téměř dvou desítek hypotečních bank a stavebních spořitelen. Díky tomu mohou klientům nabídnout zcela objektivní srovnání hypoték jednotlivých bank a představit optimální varianty financování.
Zástavní smlouva
Přibližně 70 % kupujících financuje nákup nemovitosti za pomoci hypotečního úvěru. Pokud bude kupující zastavovat zatím vaši, v budoucnu jeho nemovitost, bude to s největší pravděpodobností) znamenat, že vy jako prodávající budete muset uzavřít s bankou kupujícího zástavní smlouvu. Zní to možná nelogicky, protože vy si žádný úvěr neberete, ale zástavní smlouvu uzavře prodávající a takto zastavenou nemovitost převede na kupujícího.
Kupní smlouva
Kupní smlouva vychází z rezervační smlouvy a proto by její příprava měla být již bezproblémová. Při přípravě kupní smlouvy je zejména důležité ochránit vás před situacemi, které život dokáže přinést. Nesmíte zapomenout, že období od podpisu rezervační smlouvy do předání nemovitosti obvykle znamená zhruba 2 až 4 měsíce měsíce. A to je dlouhá doba na to, co všechno se může stát, proto je nutné mít vše ošetřené v kupní smlouvě.
Úschova peněz
Zajištění bezpečné úschovy kupní ceny je jedno z nejdůležitějších rozhodnutí při prodeji nemovitosti. Víte, jaké výhody, nevýhody, či úskalí vás čekají při úschově kupní ceny v případě advokátní, bankovní či notářské úschovy? Vše vám podrobně vysvětlím. A vysvětlím vám také to, proč nedělám úschovy u realitní kanceláře, byť je považuji při splnění určitých podmínek za zcela bezpečné. Spolupracuji s několika advokátními kancelářemi a svým klientům zaručuji maximální možnou péči. Peníze jsou uloženy u advokáta na speciálním účtu vedeném vždy pouze a jenom pro tento daný případ a jejich výplata je vázána vždy na nějaký právní úkon, nejčastěji se jedná o zápis vlastnického práva do katastru nemovitostí, pokud se smluvní strany nedohodnou na jiném způsobu.
Katastr nemovitostí – převod nemovitosti
Po splnění podmínek, nejčastěji v podobě načerpání kupní ceny do úschovy, je potřeba vložit kupní smlouvu do katastru nemovitostí. To se provádí na základě podepsaného návrhu na vklad nemovitostí, jež pro vás nechám zpracovat advokátem, který bude dozorovat celý proces převodu nemovitosti. Tento návrh na vklad spolu s kupní smlouvou vložím/nechám vložit do katastru nemovitostí a tím započne proces převodu nemovitosti. S podáním těchto dokumentů se váže povinnost úhrady administrativního poplatku ve výši 2.000 Kč. Katastr nemovitostí má následně lhůtu 21 dní, tzv. ochranná lhůta, kdy nemůže zapsat vlastnické právo na jinou osobu. Po zápisu vlastnického práva je potřeba nechat udělat nový výpis z katastru nemovitostí, který bude sloužit jako podklad pro výplatu kupní ceny nemovitosti na váš účet.
POPRODEJNÍ SERVIS
Prodejem nemovitosti to nekončí, je zde ještě několik kroků, které za vás učiním.
Předání nemovitosti
Součásti standardu služeb je předání dané nemovitosti novým vlastníkům. Připravím pro vás předávací protokol, který bude kromě předmětu předání obsahovat také stavy jednotlivých měřidel. U bytových jednotek v případě zájmu odhlásím původního majitele u společenství vlastníků jednotek/družstva, nahlásím stavy odběru vody a přihlásím nového majitele, což je praktické i vzhledem k následnému ročnímu vyúčtování, které tyto skutečnosti zohlední.
Převody energií
Nemusíte nikam cestovat a stát fronty na přepis energií, zařídím to za vás. Současně s předáním nemovitosti novému vlastníkovi zajistím převod energií, jejichž odběr máte zasmluvněný s příslušnými dodavateli, nejčastěji se jedná o převod elektřiny a plynu. Zároveň ode mě obdržíte fotografie z předání nemovitosti, které budou obsahovat stavy měřičů ke dni předání nemovitosti.
Odhlášení se z nemovitosti
Jednou z často opomíjených činností je odhlášení se z dané nemovitosti. Dám vědět vašemu společenství vlastníků/družstvu, že je nemovitost prodána a předám jim kontakt na nového vlastníka s tím, aby vystavili nový evidenční list.
Druhým krokem je oznámit finančnímu úřadu, že již nevlastníte nemovitost. Pokud by se k nemovitosti nepřihlásil nový vlastník, půjde finanční úřad prvně za vámi, že neplatíte daň z nemovitosti. Je známo mnoho případů, kdy takto finanční úřad doměřil pokutu a penále, proto je lepší těmto situacím předcházet.
Přihlášení se k nemovitosti
Tento úkon se vás jako prodávajících zdánlivě netýká, ale jeho zapomenutí na straně kupujících se vás dotknout může. Přiznání k dani z nemovitých věcí se podává do 31. ledna a do 31. května musíte v zákonné lhůtě zaplatit daň z nemovitých věcí za daný rok. Daňové přiznání se podává pouze jednou, a to při pořízení nemovitosti. A to je právě ten problém, pokud kupující zapomene podat přiznání, finanční úřad neví, že jste nemovitost prodali (třeba se propojení úřadů v budoucnu dočkáme), a tak půjde za vámi. V lednu vždy všem kupujícím klientům připomínám povinnost toto daňové přiznání podat.
A mnoho dalších ...
- Selský rozumSoftware, hardware, know how, kompetence? Fajn, ale selský rozum leckdy pomůže nejvíc.
- EmpatieBez ní se opravdu neobejdu, méně je někdy více a dobrý obchdoník více naslouchá, než mluví.